Brusel
8. októbra (TASR) - Brusel zamietol návrh čínskej vlády, aby minimálna
cena pre dovážané elektrické vozidlá vyrobené v Číne, bola v Európskej
únii (EÚ) 30.000 eur. Uviedli to tri zdroje oboznámené so záležitosťou.
Peking dúfal, že tento krok odvráti uvalenie ciel v EÚ od budúceho
mesiaca. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Európska komisia pred mesiacom zamietla ponuky na minimálne ceny
dovážaných elektrických vozidiel vyrobených v Číne v rámci
antisubvenčného vyšetrovania. To vyústilo do najväčšieho obchodného
sporu Bruselu a Pekingu za uplynulých desať rokov.
Konkrétne podrobnosti o kompromisoch ponúkaných pri rokovaniach medzi
oboma stranami neboli zverejnené. Tri zdroje oboznámené so záležitosťou
nechceli byť identifikované, pretože informácie sú dôverné.
Podľa zdrojov Brusel pri odmietnutí čínskeho návrhu uviedol, že nejde
len o ceny, ale aj o dotácie, ktoré dostali čínski výrobcovia
automobilov a o odstránenie vplyvu takýchto podporných príspevkov.
Komisia odmietla poskytnúť podrobnosti o ponukách čínskych výrobcov
elektrických vozidiel (EV) na určité cenové prahy. Clá majú zabrániť,
aby bol európsky trh zaplavený lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorým
podľa Bruselu európske automobilky nemôžu konkurovať.
V súčasnosti čínske automobilky ako SAIC a BYD stanovujú ceny svojich
elektromobilov v Európe tesne nad hranicou 30.000 eur, aj keď ich na
svojom domácom trhu predávajú za zlomok tejto ceny. Tým chcú zdôrazniť
svoju flexibilitu.
Očakáva sa, že model BYD Seagull, menšie EV, ktoré má prísť do Európy budúci rok, bude stáť len o niečo menej ako 20.000 eur.
Čas na dosiahnutie dohody, ktorá by zastavila clá, sa však kráti.
Komisia minulý týždeň oznámila, že clá až do výšky 45 % na elektromobily
vyrobené v Číne budú zavedené od 31. októbra na päť rokov, pokiaľ sa
obe strany nedohodnú na pláne B.
Čína ako odvetu v utorok uvalila dočasné antidumpingové opatrenia na
dovoz brandy z EÚ. Zasiahla tak najmä francúzske značky vrátane Hennessy
a Rémy Martin len niekoľko dní po tom, ako 27-členný blok hlasoval za
zavedenie ciel na čínske elektromobily.
Čínske ministerstvo obchodu informovalo, že sa snaží vyjednať alternatívu k clám, ktorá by zahŕňala určitú formu "flexibilného cenového záväzku". Podrobnosti nezverejnilo.
Komisia tvrdí, že je pripravená v priebehu rokovaní prehodnotiť cenové záväzky vrátane minimálnych cien a dovozných kvót.
Riešením by mohla byť individuálne vypočítaná minimálna cena pre každú
automobilku a prípadne aj pre typ modelu v závislosti od veľkosti auta a
jeho dojazdu, uviedli zdroje. Podľa jedného zo zdrojov minimálne cenové
hladiny by sa mali začínať na úrovni 35.000 až 40.0000 eur.